Metoda FITS
Jest to autorska metoda dr n.med. Marianny Białek oraz mgr Andrzeja M’hango D.O. specjalista rehabilitacji ruchowej, która powstała dla potrzeb diagnostyki i walki ze skoliozami, chorobą Scheuermanna oraz innymi wadami postawy. Jest to spójna koncepcja mająca na celu prawidłowe określenie potrzeb dziecka, przygotowanie ciała do korekcji postawy, czyli rozluźnienie i rozciągnięcie struktur nadmiernie skróconych, naukę korekcji oraz ćwiczenia w skorygowanej pozycji. Metoda ta uwzględnia nie tylko ćwiczenia czynne, ale także terapię manualną, poizometryczne rozluźnianie, terapię powięziową, rozluźnianie pozycyjne, terapię visceralną (trzewi), elementy terapii czaszkowo-krzyżowej, osteopatię naukę wzorców ruchowych oraz dokładny instruktaż wykonywania ćwiczeń w domu oraz zaleceń pracy rodzica z dzieckiem.
Podsumowując metoda FITS obejmuje 3 etapy:
- Badanie i uświadomienie pacjenta.
- Przygotowanie do korekcji: trening kontroli sensomotorycznej, usuwanie barier mięśniowo-powięziowych ograniczających ruch korekcyjny.
- Trójpłaszczyznową korekcję – budowanie i stabilizowanie korekcyjnych wzorców ruchowych w otwartych i zamkniętych łańcuchach biokinematycznych, w pozycjach funkcjonalnych.
Noworodki
Prawidłowy rozwój jest bardzo ważny już od pierwszych dni życia dziecka. Jeśli w ostatnim czasie zaobserwowałeś, któreś z poniższych objawów u swojego dziecka, możesz poprosić fizjoterapeutę o znalezienie i rozwiązanie przyczyny problemu:
– trudności ze ssaniem pokarmu
– kolki lub problemy jelitowe, częste ulewanie pokarmu
– płaczliwość lub niepokój w ciągu dnia
– trudności w zasypianiu (zbyt krótkie drzemki, dziecko śpi tylko na rękach lub gdy jest bujane)
– prężenie się (nadmierne prostowanie rączek, nóżek, odginanie głowy)
– asymetryczne ułożenie (dziecko trzyma głowę częściej na jedną stronę, wygina ciało w łuk)
– płacz dziecka gdy jest układane na brzuchu
– wiotkość mięśni (szerokie układanie rączek daleko od ciała, poszerzanie płaszczyzny podparcia, nogi ułożone w „żabę”- kolana na boki)
– brak lub małe zainteresowanie otoczeniem
Terapia odbywa się we współpracy z dzieckiem. Bardzo dużą uwagę zwraca się na nawiązanie kontaktu z dzieckiem i priorytetem jest aby dziecko nie płakało, wtedy o wiele szybciej uzyskujemy efekty w terapii. Rehabilitacja dzieci z uszkodzeniem mózgu pomaga stać się jak najbardziej samodzielnymi i uczy wykorzystania wszystkich możliwości ruchowo- poznawczych.
Kiedy możemy zastosować terapię u niemowląt?
– przy zaburzonym napięciu mięśniowym (obniżonym lub wzmożonym)
– gdy występuje asymetria ciała,
– w przypadku problemów ruchowych spowodowanych różnymi chorobami
– przy uszkodzeniu splotu barkowego
– kreczu szyi
– u dzieci z uszkodzeniami mózgu
– oraz zespołami genetycznymi